גירוש מישראל – מבוא
עפ"י כללי הדין וחוק הכניסה לישראל בפרט, כל אדם הנמצא בישראל במעמד שאינו אזרחות ישראלית מלאה, עשוי לאבד יום אחד את מעמדו מסיבה כלשהי ולהיות מגורש מישראל.
הסמכות להורות על גירוש מישראל מסורה על פי חוק למשרד הפנים, כשצו הגירוש יכול להינתן ע"י גורמים מוסמכים מטעמו. הסמכות רחבה מאוד ונתונה לשיקול דעתו, ובתי המשפט המנהליים ואף בג"ץ לרוב לא נוטים להתערב בה.
שר הפנים והגורמים המוסמכים מטעמו ברשות האוכלוסין וההגירה מוסמכים להוציא בנוסף לצו הגירוש גם צו נלווה למעצר מנהלי במידה והוא נדרש עד לסיום הליך הגירוש מישראל. בית הדין לעררים פועל כבית דין מנהלי ומוסמך לדון בעררים על צווים מטעם משרד הפנים ולאשרר צו גירוש שהוצא ע"י הרשות, ובית דין לביקורת משמורת, דן בענייני משמורת של מסתננים זרים המועמדים להרחקה וגירוש מישראל.
שני החוקים העיקריים מתוכם מופעלת סמכות שר הפנים לגירוש הם חוק הכניסה לישראל התשי"ב-1952 והחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) התשי"ד-1954.
כאמור, כל אדם שאינו אזרח ישראלי עשוי לאבד את מעמדו האזרחי, ואז יהיה צפוי לגירוש מישראל ע"י אחד מהגורמים הנ"ל, אך גם במצב של צו גירוש וגם במעצר מנהלי בעקבותיו עדיין ניתן, באמצעות עורך דין מיומן המתמחה בתחום ומכיר היטב את ההליכים הנדרשים, לבטל את רוע הגזירה ובהתקיים התנאים בדין, לבטל את הגירוש ולהשיב לנתין הזר את מעמדו האזרחי בישראל, כמפורט בהמשך.
המקרים הנפוצים בהם יידרש ביטול גירוש מישראל
ישנן מספר קבוצות שהחיכוך ביניהן ובין רשות ההגירה הוא תמידי ואינטנסיבי;
- בני זוג זרים של אזרחים ישראלים. אזרח ישראלי שהתחתן עם נתין זר בחו"ל ומבקש להגיע אתו לישראל חייב להגיש בקשה לרשות האוכלוסין בשגרירות במקום הימצאו בחו"ל בטרם ההגעה לישראל בהליך של הסדרת מעמד לבן זוג זר. אם לא דאג לכך – רוב הסיכויים כי בן הזוג הזר לא יוכל להיכנס לישראל יחד אתו וייאלץ לחזור על עקבותיו בטיסה לארץ מוצאו, כשבן הזוג הישראלי יידרש למלא טופס להזמנתו לישראל מחו"ל. כך גם במצב בו בן זוג המצוי כבר בישראל בהליך המדורג אך איבד את אחד התנאים להמשך ההליך המדורג (לדוגמא: שהות ארוכה מדי בחו"ל המעידה כי מרכז חייהם של בני הזוג אינו בישראל) ועשוי למצוא עצמו עם ביטול מעמד וצו גירוש מישראל תוך זמן קצר.
- עובדים זרים אשר איבדו את אחד מהתנאים המצטברים המאפשרים להם המשך שהייה חוקית ועבודה בישראל עלולים למצוא את עצמם עם צו גירוש מישראל. גם כאן, ובהתקיים התנאים, סיוע של עו"ד מקצועי ומנוסה הבקיא בהליכים ויודע למצות את זכויותיו של העובד הזר מול הרשויות, עשוי להביא לביטול צו הגירוש ולאפשר לו המשך שהייה חוקית בישראל, לפחות לפרק זמן קצוב עד להסדרת מעמדו.
- פליטים שהסתננו באופן בלתי חוקי לישראל. בין מהגרי העבודה המסתננים לישראל ישנם גם פליטים שברחו מארץ מוצאם מחשש לחייהם. במצב בו הוצא צו גירוש לאדם הטוען כי הוא פליט יש לפעול במקצועיות ובמהירות להשהיית צו הגירוש עד להגשת נימוקים וראיות כי מדובר בפליט המבקש הגנה, וכי גירוש לארץ מוצאו תסכן את חייו. במידה והטענות יוכחו, ישראל לא תוכל לגרש את הנתין הזר והוא עשוי לקבל מעמד חוקי של פליט, המאפשר לו לשהות בישראל ולעבוד בה עד שהשלטון במדינת מוצאו יתוקן והסכנה לחייו תחלוף.
ההחלטה לגרש נתין זר היא החלטה הנתונה לביקורת שיפוטית של בתי המשפט, ובעל הסמכות לגירוש ברשות האוכלוסין נדרש לקחת בחשבון את השיקולים של טובת הציבור בישראל לעומת ההגנה והשמירה על חייו של הנתין הזר, או על זכותו הבסיסית של בן הזוג הישראלי לאיחוד משפחות, או זכותו הבסיסית של פליט לחיים ולחירות, עקרונות אותם מחויבת ישראל לקחת בחשבון ולשמור בהתאם לחוקי היסוד ולאמנות הבינל' עליהן היא חתומה.
יש מקרים בהם ניתן להגיש ערר על צו גירוש בערעור פנימי ללשכת הרשות הממונה על הנתין הזר או למטה הראשי הנמצא בירושלים. במידה והערר נדחה בתוך רשות האוכלוסין, ניתן לערער על הצו לבית הדין לעררים, הנמצא במחוז בארץ, בו נמצאת הלשכה אשר דחתה את הערר. במידה וגם שם נדחה הערר – ניתן לפנות לבית המשפט המחוזי כערכאת ערעור מנהלית, ואחר כך לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ.
לסיכום: מאחר שהליך הגירוש מישראל לאחר מתן צו הוא הליך מהיר של שבועות בודדים, הזמן הוא גורם קריטי לביטול צו גירוש מישראל ועל המקבל אותו לפנות בהקדם לקבלת עזרה מקצועית. ככל שיקדים הנתין הזר לפנות למשרד עו"ד משרד הפנים מיומן ומקצועי הבקיא מבחינה מעשית בתחום ומול כל הגורמים המוסמכים, כך יגדלו סיכוייו למצות את זכויותיו החוקיות האוסרות על הרשות לגרשו, להשהות ואף לבטל את צו הגירוש בהתקיים התנאים.